torsdag 12. juli 2012

Hei Kina!


Blant facebook, youtube og lignende nettsider er dessverre bloggen min også en av de mange nettsidene som blir blokkert av myndighetene her i Kina. Men endelig har jeg fikset meg et program som kalles "freegate" som buypasser den "kinesiske brannmuren", noe som medfører at Ove endelig kan dele sin tapre utflukt med resten av verden. Så for å ta igjen litt tapt tid kan jeg starte med å fortelle om reisen min!

Med en sprøyte hepatitt B i armen og et tappert farvel forlot jeg mygga i Nord på en grå mandagskveld og fløy sørover mot Gardermoen. Planen var å overnatte til tirsdag morgen, men med influensa og feber plukket opp i Harstad noen dager i forveien var ikke dette like enkelt. Jeg tok i bruk nomadeinstinktene mine og flyttet på stumpen hver andre time for å finne den bedre liggeplassen, og til min store overraskelse møtte jeg på et par kjente ansikt på reisen  – herr Danielsen m/bror og enmannskompani Tromsø  - Eddy B!



Etter å ha utveklset noen ord var det takk og farvel, så jeg gjemte meg under en trapp på gulvet for å tilkalle Ole Lukkøye. Det funket dårlig, for en halv meter ved siden av meg var det trafikk med tutende trucker og andre infernalske kjøretøyer som skulle gjennom døra jeg lå ved. Etter å ha duppet av en halvtime innså jeg klokken 4 på natta at det ikke var så mye mer søvn å hente på flyplassen, så satte meg like så greit på en kafé, plugget i laptopen og så serier til check-in startet i 7-tida.

Flyet mitt gikk 08.45 tirsdag morgen fra Gardermoen, stakk innom Helsinki og tok lunsjpause der i 5 timer før det hostet meg opp på neste fly som gikk en gang rundt klokken 17. Husker ærlig talt ikke nøyaktig, for jeg hadde nemlig glemt en vesentlig ting. Men selv om jeg ikke kom på hva jeg hadde glemt da jeg satt på flyplassen, tenkte jeg at det sikkert var lurt å møte opp til boarding i god tid, så jeg tuslet bort til gate 37 ca. halvannen time før avgang og til min store overraskelse var jeg tilfedigvis en av de siste som kom på flyet. Febertåket som jeg var slo det meg ikke før halvveis til Shanghai at jeg hadde glemt å skru klokka en time fram da jeg ankom Helsinki. Haha Ove, godt jobba din premieidiot.  

Jeg stiftet forresten bekjentskap med en kinesisk danske/dansk kineser. Herremannen var en meget trivelig kar på 23 år fra utkanten av Shanghai som har bodd og studert i Danmark siden han var 13 år. Flink som jeg er i dansk måtte merkelig nok samtalen gå på engelsk, men det gikk som rød grød med fløde på. Flyreisen var herlig, og formen min begynte å bli bedre allerede. Vel framme 07.30 lokal tid i Shanghai jeg og min nye kompis, Jin, oss en vassen burger på flyplassen sammen. Det smakte helt horribelt.


Etter å ha tatt farvel med Jin og utvekslet muligheter for gjensyn, bevegde jeg meg mot taxiene der jeg ble utpekt og flirt av da jeg hoppet over kjettingen som sannsynligvis symboliserte et køgjerde av noe slag. Jeg fikk uansett plass i fremste taxi, og deretter bar turen rett til mitt nåværende bosted: Tohee International Student Village. Etter en kjapp innsjekk og omvisning av leiligheten tok jeg en dusj, skrudde på airconditioneren i rommet mitt og la meg til å sove ut resten av influensaen.



Jeg sov i 14 timer til midnatt, sto opp, så en film og la meg til å sove igjen til klokken 10 dagen derpå. Meget givende første dag i Shanghai om jeg så må det selv. Men frisk ble jeg, dermed var det torsdag som markerte dagen for Oves første utforskning av storbyen. 


9 kommentarer:

  1. Haha typisk å bli syk! Jeg har vært snufsete siden lørdag, noe som har resultert i at Lasse nå er snufsete, så bra vi bare har godt over 21timer før vi er fremme! Sitter på Oslo S og vurderer å flytte rompa mot gardermoen slik at vi kan velge flyseter og sove! Bare litt trøtt siden vi sovnet rundt 3-4 og stod opp i 7tiden.. Håper turen er awesome :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Og god bedring haha :) More updates soon to come!

      Slett
  2. Fint rom! :O Nice nice! Gleder meg til å høre mer, når jeg leser bloggen så blir jeg enda mer spent på egen utveksling! iiiiih

    (dis be Lisa btw :3)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rommet mitt er fint, resten av leiligheten er litt mer shabby. Vil prøve å se etter andre boplasser i nærheten av universitetet etter at sommerkurset er over :) Og ja, kjente igjen nicket ditt med en gang :D

      Slett
    2. Heheheh ;D Lykke til med boligjakt da i så fall!

      Slett
  3. Trenger Hr. Lee, så han kunne kommet og tatt deg med til et random rom og proppet deg med ymse medisiner!

    <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahah, det var neppe medisiner av det ymse slag jeg fikk i Korea! Skal farte litt i dag, så håper å få til et nytt innlegg om oppholdet mtit i kveld/morgen!

      Slett